De bank voor een wereld in verandering
4 min

Angst is een slechte raadgever

Michel Debloos, de man achter Thai Café, stelt zich de juiste vragen voor een succesvolle heropening.

Bij Thai Café kun je de hele dag door bestellen om eten af te halen of thuis te laten leveren. Daar bracht de crisis geen verandering in, de klanten blijven hun weg vinden naar de restaurants in Brussel, Charleroi en Bergen. Maar het is uiteraard ook puur genieten om ter plekke in een ontspannen sfeer te proeven van de oosterse keuken, en dat is ook Michel Debloos niet ontgaan.

De storm Een goed geoliede machine

“Onze restaurants boden altijd al takeaway en thuislevering aan, en die service konden we gelukkig voortzetten. Zodra onze klanten de eerste schrik hadden overwonnen, bereikten onze verkoopcijfers voor dit deel weer hun normale niveau. Maar we konden uiteraard geen tafelbediening meer aanbieden, wat onze totale omzet een flinke knauw heeft gegeven. Al had de lockdown ook een positieve kant: door het verminderd verkeer konden we vlotter leveren. We doen het grootste deel van de leveringen namelijk zelf.

Daarnaast moest er natuurlijk heel wat worden geregeld voor onze 250 medewerkers. Het klinkt misschien vreemd, maar dat heeft me op geen enkel moment angst ingeboezemd. Ik ben van nature geen angstig persoon. Wanneer er zich een probleem voordoet, moet je het bij de horens vatten. En deze epidemie kwam eigenlijk niet als een verrassing voor mij.“  

De (reddings)boei Duidelijke hulp die welkom was

“Ik stond van bij het begin in nauw contact met mijn relatiebeheerder bij de bank. Zodra de overheid specifieke maatregelen invoerde, vond ik het mijn verantwoordelijkheid om als ondernemer op de hoogte te zijn van de verschillende mogelijkheden. Dankzij mijn bank kon ik de bomen door het bos zien.

We hadden het geluk te kunnen blijven werken, al zag de cashflow van maart er niet echt rooskleurig uit. We waren dus zeer tevreden dat we de terugbetaling van enkele leningen konden uitstellen.

Momenteel wachten we nog op een tijdelijk kaskrediet, zodat we wat meer ademruimte hebben bij de heropstart van onze Dine IN-activiteiten. Voor een deel van onze medewerkers was dit een financieel moeilijke periode. Dankzij het kaskrediet kunnen we ook hen weer aan de slag laten gaan.“

Dankzij mijn bank kon ik de bomen door het bos zien.

De horizon 2020-waardig

“De heropening van onze restaurants doet heel wat vragen rijzen. Ik hoop dat we met onze zaal- en terrasbediening de helft van onze omzet van voor de crisis kunnen evenaren.

Uiteraard blijven onze restaurants ook takeaway en thuislevering aanbieden. We hebben het geluk dat de Aziatische keuken zich daar erg goed voor leent. Verder moet je ook aandacht hebben voor de bekommernissen van je klanten en inspelen op hun verwachtingen. Restaurants lijken vandaag wel een broeihaard van besmetting, en het is aan ons om ze weer een veilig en gezellig imago te geven.

Die ommezwaai kunnen we enkel bereiken met een globale aanpak. En met moderne technologische ondersteuning, waardig aan deze tijd, waardoor we meer kunnen testen en traceren.“

De ervaring Een tweede leven voor de natuur

“Het heeft geen zin om bang te zijn. Uit de lockdown kwam ook iets goeds. En dat zien we vandaag op een spectaculaire manier.

Het is namelijk hartverwarmend om te zien hoe de natuur in slechts enkele maanden weer tot leven is gekomen. Er stroomt zowat overal schoner water door beken en rivieren, de vogels laten zich weer horen in de stad en ik heb zelfs al zwaluwen gezien in mijn thuisstad Brussel.

Misschien dat deze crisis de zaken wel weer in evenwicht brengt, ook op economisch vlak. Verder hoop ik dat enkele wereldleiders voortaan wat minder cynisch uit de hoek zullen komen…“

Genieten van de Thaise keuken?

Dat kan in een wip met de heerlijke gerechten van Thai Café, te ontdekken op