De bank voor een wereld in verandering
4 min

Hof van Beatrijs: van feestzaal naar restaurant

Door de coronamaatregelen mocht er in Hof Van Beatrijs geen evenement doorgaan. De oplossing? Restaurant worden!

Nu er in Hof van Beatrijs in Lier voorlopig geen grote evenementen kunnen doorgaan, moest eigenaresse Ann Smets inventief zijn. Samen met haar keukenbrigade toverde ze de locatie tijdelijk om tot een restaurant met takeway. Voor de omzet, maar ook voor het personeel: “Ik vond het echt belangrijk dat ze na weken werkloosheid weer konden starten.”

De storm Ann Smets dacht meteen in mogelijkheden

“26 jaar geleden begon ik hier met een restaurant. Nadien ben ik me meer gaan focussen op de feesten. Daar lag voor ons dus nog wel een kans. Je moet doen waar je goed in bent, en een restaurant ligt dicht bij onze corebusiness.

In mei startten we met een takeaway-service en dat liep meteen goed. Het is toch een klein lichtpuntje in de bubbel als je niet de hele dag hebt moeten koken voor zo’n lekker diner! Inmiddels hebben we een van onze zalen omgebouwd naar een gezellig tuinkamerrestaurant.

Natuurlijk deed ik dat voor de omzet, maar in eerste instantie ook voor ons personeel. In tijdelijke werkloosheid verlies je toch een belangrijk deel van je loon. Aan mij als werkgever om dan te kijken hoe ik hen daar niet te lang in moest houden.”

De (reddings)boei Contactloos, cashloos, en veilig betalen? Komt in orde!

“Onze adviseur is meteen in actie geschoten: als eerste hebben we onze kapitaalaflossing van lopende leningen én leasingcontracten met zes maanden uitgesteld. We vielen ineens zonder inkomen, dus dit gaf wat ademruimte.

Daarnaast hebben we van een actie gebruikgemaakt waarmee we een gratis betaalterminal in de zaak konden zetten. Dat was heel belangrijk voor onze takeaway: zo kunnen mensen die komen afhalen contactloos en veilig betalen. Ook met Payconiq, met de smartphone of zelfs de smartwatch.

Tot slot zijn we nu met een specialist van de bank op vlak van e-commerce aan het kijken hoe we onze online takeaway-module nog veiliger en soepeler kunnen aanpakken. Dat contact verloopt heel vlot, en ook volledig online!” (lacht)

Onze adviseur is meteen in actie geschoten.

De horizon Een grote omschakeling, maar ook een succes

“Ik denk dat het allemaal wel in orde komt. Ons restaurant gaan we de hele zomer laten draaien. We zijn een echte buitenlocatie, met een prachtige tuin op het zuiden. Als dat goed loopt, zetten we het erna verder.

Onze feestzaal is vrij ruim en dat is nu een voordeel: mensen kunnen veilig komen tafelen met overal 1,5m ruimte om hen heen. Het vereist veel flexibiliteit om van een vast menu voor alle aanwezigen op hetzelfde uur, om te schakelen naar een restaurantwerking. Maar de hele brigade hier doet dat super.

Ook de takeaway blijven we zeker doen: voorlopig zullen mensen ook graag vrienden en familie gezellig thuis ontvangen. Dan is het gemakkelijk als je niet zelf de keuken in moet duiken om toch van een dagvers maal te genieten.”

De ervaring Er zijn ook goede dingen uit de lockdown gekomen

“Het is in zo’n situatie belangrijk om niet te panikeren, om nuchter te blijven, een beetje afstand te nemen en nieuwe opportuniteiten te zien. Je moet dan ook maar snel loslaten wat niet meer kan. Ik had het liever anders gewild, maar zo gaat het ook.

Het is een moeilijke periode voor de horeca, maar er zijn zeker ook goede dingen uit deze lockdown gekomen: mensen doen minder onnodige verplaatsingen, de luchtkwaliteit is erop verbeterd en we kunnen meer van thuis uit werken.

Positivisme en flexibiliteit zorgen voor het succesverhaal van iedere ondernemer. Zij die zich snel kunnen aanpassen aan de noden van de markt: dat zijn de winners! Wij bijten ons nu hierin vast en gaan er weer vol voor.”

Bekijk het nieuwe restaurant op