De bank voor een wereld in verandering
4 min

Het Leuvense Notre Dame mag eindelijk weer open!

Na een verplichte sluiting van drie maanden zonder takeaway opent brasserie Notre Dame uit Leuven opnieuw haar deuren. “Ik werkte altijd vol overgave, ik ga dat nu dus ook weer doen!”

Christel Jeuris baat samen met haar man en broer al 32 jaar brasserie Notre Dame in hartje Leuven uit. Daar werken ze met een uitgebreide kaart voor een breed publiek. In hun zaak hebben ze ruimte voor 250 mensen. Na een verplichte sluiting van drie maanden zonder takeaway opent brasserie Notre Dame uit Leuven opnieuw haar deuren.

De storm Bewust kiezen voor geen takeaway

“De dagen voor de lockdown zagen we onze omzet al elke dag verminderen. Onze oudere vaste gasten bleven al helemaal weg. De beslissing om te sluiten werd voor ons genomen, maar het was beter zo.

We hebben een grote ploeg en van de ene op de andere dag was iedereen economisch werkloos. Ik heb de eerste dagen sommigen van hen geholpen met het papierwerk voor die aanvraag. We waren blij met de maatregelen van de overheid, en we vonden het fijn om te kunnen zorgen dat alles in orde kwam.

We hadden rap beslist om geen takeaway te doen. Ik heb er geen spijt van: ik geloofde er voor ons niet in. We hebben de rekenoefening gedaan, maar het zou voor ons verlieslatend zijn. Misschien gaan we het nu wel doen, als aanvulling op onze gewone service.”

De (reddings)boei Geen kredieten zolang het niet nodig is

“We hebben al 32 jaar een gezond bedrijf. We gaan elk jaar een financiering aan voor het vakantiegeld en dat was dit jaar niet anders. Dat had niets te maken met Covid-19.

Mergim, onze contactpersoon bij de bank, heeft ons een aantal keer gebeld om te vragen wat hij kon betekenen, en uit te leggen voor welke opties we in aanmerking kwamen. Daar waren we natuurlijk blij mee. Maar zolang het niet nodig is, willen we geen kredieten aangaan. We hebben het tot nu toe dus helemaal op eigen kracht kunnen volhouden.

In onze zaak konden mensen al contactloos betalen. Maar ook cash betalen blijft bij ons mogelijk. Zolang iedereen zijn gezond verstand gebruikt en de hygiëneregels respecteert, kan dat geen probleem zijn.”

Mergim, onze contactpersoon bij de bank, heeft ons een aantal keer gebeld om te vragen wat hij kon betekenen.

De horizon Afwachten, maar vol goede moed proberen

“Vooruitkijken doen we met een bang hart. We zitten in een moeilijke sector met flinterdunne winstmarges. De vrees bestaat dat we de eerstkomende tijd niet rendabel zullen zijn, maar uiteraard zullen we ons uiterste best doen.

Onze grote keuken is nu een pijnpunt. We hebben aparte stations voor vis, voor vlees, pasta’s, koude gerechten… Die moeten allemaal bemand worden. Als wij 50% minder klanten hebben, wil dat niet zeggen dat wij toekomen met 50% personeel.

Na drie maanden thuisblijven met maar 70% loon wilt het personeel natuurlijk zo snel mogelijk weer starten. Hopelijk lukt het ons om hen allemaal terug aan het werk te krijgen. We hebben nu al enkele reservaties klaarstaan. Maar we hopen dat alles weer snel normaal wordt!”

De ervaring Het belangrijkste is om tevreden te zijn

“Zowel mijn broer als mijn man en ik hebben genoten van de tijd die we de voorbije periode met onze gezinnen konden doorbrengen. In de horeca is dat toch vaak een moeilijke evenwichtsoefening.

Sommige mensen hebben actief nieuwe dingen geprobeerd tijdens de lockdown, maar ik behoor niet tot die groep. (lacht) Ik kon het werk niet genoeg loslaten om me op iets anders te concentreren.

Ik kom hier niet echt als een ander mens uit. Ik vind dat je continu moet evolueren en groeien, maar al voor de lockdown had ik een fijn evenwicht in mijn leven. Zowel privé als professioneel kan ik terugkijken met een goed gevoel. Ik werkte altijd vol overgave, ik ga dat nu dus ook weer doen!”

Kom ook genieten van Notre Dame via