De bank voor een wereld in verandering
4 min

Ondernemen als corona ongenadig hard toeslaat

Paul Van Coillie van Schoenen Stapper en Tamaris schoenenwinkels is trots op steun van klanten en personeel.

Paul Van Coillie staat samen met zijn zonen aan het roer van zes schoenenwinkels, waarvan twee in Nederland. Zowel privé als professioneel werd hij hard geraakt door de coronacrisis. Hij houdt zijn verwachtingen voorlopig laag, maar hoopt volgend jaar op het oude niveau te draaien. “Ik heb wel geleerd om van de kleine dingen te genieten.”

De storm Professioneel en privé zware gevolgen

“Ik heb drie Tamaris-stores in Wijnegem, Mechelen en Gent, één multibrandstore in Heist-op-den-Berg (Stapper) en twee multibrandstores over de grens in Sluis. In Nederland hoefden de winkels niet dicht, maar door het massale grenstoerisme van Belgen in het begin van de lockdown hebben we met de handelaars en burgemeester van Sluis besloten om daar ook te sluiten. In één klap hadden we geen inkomsten meer.

Eind maart kreeg mijn moeder het coronavirus. Op 2 april is zij overleden. Zowel privé als professioneel was het een erg zware periode voor mij.

Mijn zoon heeft ons assortiment op Facebook en Instagram gezet, om zo ook een klein beetje te kunnen verkopen. Ook hadden we onlangs in een webshop geïnvesteerd. We kunnen als ondernemers niet stil blijven staan.”

De (reddings)boei Concrete tips van de bank

“Ondertussen bleven de facturen natuurlijk binnenkomen, en de rekeningen voor de komende collecties moesten ook betaald worden. Maar angst is een slechte raadgever. De bank heeft ons meteen met raad en daad bijgestaan, en ons gerustgesteld.

Zij keken op welke manier we konden besparen en gaven concrete tips. We konden bijvoorbeeld kiezen om tijdelijk onze autoleasing stil te leggen. Ook keken ze naar hoe we kosten die eraan zaten te komen, zoals onze verzekeringspolis, gespreid konden betalen.

We kregen verder een “Straight Loan” (lening met kortetermijnrente) ter beschikking, waardoor we gerust zijn als er grote kosten komen. We hebben gelukkig nog nergens gebruik van moeten maken, we zijn een heel gezond bedrijf.”

Maar het is fijn om te weten dat we op vele manieren door de bank ondersteund kunnen worden.

De horizon Openen mét een nieuwe boost

“Onze winkels zijn allemaal weer geopend. Enkel in Sluis is het moeilijk: zolang de grenzen dicht zijn, komen daar geen dagjestoeristen. Ook de evenementen, braderijen en avondmarkten zijn afgeschaft. We zitten nu met duizenden paren schoenen die anders al verkocht waren.

De wintercollectie kopen we voorzichtiger in. Eerst zien wat dit brengt, daarna kunnen we altijd nog bijbestellen. Volgend zomerseizoen hoop ik wel weer normaal te draaien.”

Hopelijk krijgen we nu ook een extra boost door onze webshop. Onze verkoop via de sociale media liep aardig, ik ben echt verrast door alle mensen die ons daarin steunen. Onze bestellingen verstuurden we per post, maar als het kon, bezorgden we ze zelf. De positieve reacties daarop waren hartverwarmend!”

De ervaring Waardevolle lessen geleerd

“Tijdens de lockdown bleven onze klanten ons heel erg steunen, en daar ben ik best trots op. Natuurlijk ook op ons personeel. Ze hebben me voor de heropening allemaal opgebeld om te vragen wat ze konden doen, hoe ze de opening het beste konden aanpakken en hoe ze konden helpen. Mooi, toch?

We hebben alles veilig ingericht voor onze klanten, en wachten hoopvol wat het nu geeft. Ik heb ondervonden dat we niet te veel bezig moeten zijn met grootse plannen. Alles is vergankelijk. Zowel qua gezondheid als financieel kan het snel veranderen.

Ik heb geleerd om te genieten van de kleine dingen. Met minder gaat ook!”

Bekijk het hele assortiment en de splinternieuwe webshop op