De bank voor een wereld in verandering
4 min

Culina Kookshop: ruimte voor persoonlijke service

Voor zaakvoerder Bert Craeghs van Culina Kookshop primeert gezondheid tijdens de coronamaatregelen. Volgens de wet mogen er 35 mensen tegelijk winkelen, volgens Culina maar vijf. “Wij kiezen resoluut voor rust in de winkel.”

Bert Craeghs runt Culina Kookshop in Hasselt met veel passie en toewijding. Tijdens de lockdown ging hij voor de meest persoonlijke benadering die mogelijk was op afstand, en daar bleef hij ook na opening mee doorgaan. “Er mogen in theorie 35 mensen tegelijk hier binnen, maar wij kiezen resoluut voor rust in de winkel.”

De storm Bewust geen webshop

“Een webshop of niet, daar twijfelde ik al jaren over. Ik heb het nooit gedaan omdat ik daarin persoonlijk contact miste. Als kleine handelaar kan ik ook niet opboksen tegen de grote online reuzen.

Tijdens de lockdown was het misschien handiger geweest als ik er wel één had gehad. Maar om er rap rap eentje op te zetten, dat vond ik ook niet juist. Ik koos ook nu voor een persoonlijkere manier van verkoop.

Mijn klanten namen contact op via e-mail, en dan belde ik ze terug. Hun bestelling leverde ik netjes thuis af. Voor meer advies regelde ik Facetime- of Skype-gesprekken. Ik liep dan samen met hen door de winkel om het juiste toestel uit te zoeken. Mijn omzet is serieus naar beneden gegaan, maar ik kon toch de service bieden waar ik voor sta.”

De (reddings)boei Ondersteuning voor, tijdens én na de lockdown

“In mijn winkel stond cashless betalen al een tijd op punt. Via onze kassaterminal, maar ook via Payconiq kunnen de klanten bij ons terecht. Dat had ik al eerder via de bank opgezet en daar hoefde ik nu dus niet over na te denken.

Mijn relatiebeheerder Inge heeft me van in het begin van de lockdown geweldig begeleid en geadviseerd over het financiële plaatje tijdens mijn sluiting. Daarin heeft ze me veel werk uit handen genomen. Zij bezorgde me alle documentatie om snel een uitstel van kapitaalaflossing op te zetten.

Ook vind ik het fantastisch dat ik nu via dit platform over mijn onderneming en werkwijze mag vertellen. Hopelijk leren zo ook weer wat nieuwe mensen Culina kennen!”

Mijn relatiebeheerder heeft me veel werk uit handen genomen.

De horizon Alle ruimte om rustig te shoppen

“Voorlopig blijven we bestellingen aannemen via e-mail en telefoon, met levering aan huis. Ook ga ik door met de hulp via het videobellen. Zo bedienen we de mensen die liever niet naar de winkel komen.

Het pand is groot en afstand houden is geen probleem. Volgens de wetgeving zouden er 35 klanten tegelijk binnen mogen. Zelf limiteer ik dat tot vijf klanten per keer. Zo heeft iedereen écht alle ruimte.

Ook blijf ik op afspraak werken, als mensen liever rustig buiten de openingsuren langskomen. Gezondheid én een gerust gevoel staan bij mij voorop.

We hebben in maart de demoruimte voor pizzaworkshops vernieuwd. Hopelijk kunnen die snel starten. Daarna heb ik plannen om mijn andere demoruimte te vernieuwen. Alles hangt af van de komende tijd!”

De ervaring Positief blijven, en vooral blijven bakken

“Ondanks het omzetverlies ben ik steeds positief gebleven. Ik ben trots wanneer een klant me mailt om te bedanken voor de service. Ik ben erin geslaagd om mijn klanten goed te blijven helpen en daar ben ik blij om.

Ik vond het ook fijn om meer tijd met het gezin te hebben. Ik ben zes dagen op zeven aan het werk, dus normaal ben ik alleen thuis op zondagen. De eerste weken van de lockdown heb ik wel volledige weekends vrij kunnen nemen.

Ik heb die tijd genomen om samen met mijn kinderen de keuken in de duiken. Ze zijn drie en zes, en mochten helpen frieten bakken, we hebben pizza’s gemaakt en koekjes. Leuk en handig: zo kon ik ook wat dingen van in de winkel uittesten. Alles wat ik verkoop, test ik sowieso zelf uit. Zelfs de fornuizen, maar die laat ik toch in de winkel.” (lacht)

Neem vooral een kijkje op