De bank voor een wereld in verandering
4 min

Fietsen Vanneste na een pauze weer in het zadel

Fietsen Vanneste blijft positief na de lockdown. Dit is hun verhaal over stress, pauzeren en je herpakken in coronatijden.

Verplicht sluiten. En dan? Na het grote vraagteken kijkt Kurt Vanneste nu positief vooruit. De zaakvoerder van Fietsen Vanneste denkt zelfs weer aan uitbreiding – met iemand die zich bezighoudt met alle nieuwe regels en protocollen. Toch heeft hij in eerste instantie even pauze moeten nemen: “De lockdown heeft iedereen veel stress gegeven.”

De storm En dan zit je ineens op de sofa: wat nu?

“De dag voor de lockdown heb ik twee uur geslapen. Om vier uur ’s ochtends begonnen we aan herstellingen, om toch nog veel klanten te helpen. ‘s Middags moesten onze deuren sluiten. En toen kwam het grote vraagteken: wat nu?

Nog dezelfde dag kregen we veel telefoontjes. Leveranciers, de boekhouder, de bank, allemaal met dezelfde boodschap: “We gaan jullie helpen”. Dat stelde ons meteen gerust.

Maar mijn vrouw en ik moesten even bekomen. De eerste veertien dagen hebben we niets gedaan. Daarna begonnen we met hoogdringende herstellingen, voor zorgpersoneel en dergelijke. Ook kregen we spontaan bestellingen per mail en telefoon. We hebben vervolgens keihard gewerkt om onze zaak te desinfecteren en klaar te maken voor heropening. Maar de pauze was nodig.”

De (reddings)boei Met teamwork alles weer op de rit krijgen

“Van mij niets dan lof voor onze relatiebeheerder van de bank. We hadden wekelijks contact tijdens de lockdown. Er was in het begin niet altijd duidelijkheid vanuit de overheid over de richtlijnen, maar we werden altijd op de hoogte gehouden. Zodra iets concreet werd, kreeg ik de nodige begeleiding. Dat was top.

De bank heeft ook gezorgd dat we een tweede betaalterminal konden installeren. We hebben de werkplaats en winkel nu helemaal gescheiden zodat klanten zo min mogelijk met elkaar in contact komen.

Ook hebben we met de bank bekeken hoe we de aflossing van onze kredieten konden aanpakken. We hebben, in functie van kosten die er nog aankomen, gekeken hoe lang we die betalingen best uitstellen.”

Het was een echte samenwerking.

De horizon Nu denken aan de fysieke én mentale gezondheid

“Veiligheid staat voorop. Zo kunnen klanten reserveren via de website en op afspraak langskomen. Vroeger mochten ze wachten op herstellingen met een koffie of een cola: dat is nu over. Het menselijke contact is minder. Jammer, maar dat is wel het beste.

De toekomst zie ik verder heel positief. Ik denk op dit moment zelfs aan aanwerving! Kijk, ik doe het liefst alles zelf. Ik ben een West-Vlaming, ik werk van ’s ochtends vroeg tot ’s avonds laat. Maar dit heeft ook veel stress gegeven. Dat moet je een deeltje kunnen loslaten.

Na veel overleg weten we dat met alle administratie van regeltjes en nieuwe protocollen, we die opvolging niet zelf meer kunnen doen. Je moet durven zien dat het soms te veel is, en zorgen dat er geen burn-outs van komen.”

De ervaring Dankbaar voor de ervaring, nieuwe ontdekkingen en de gezondheid

“Ik heb gemerkt dat er vooral veel waardering, respect en dankbaarheid leeft bij zowel klanten als leveranciers. Iedereen denkt met ons mee, dat deed enorm veel deugd.

Wij zijn een kleine regionale zaak met een zeer hoge servicegraad. En dat zal altijd overleven. Zolang je service geeft, is er werk. Ik wil dat mijn klanten met de perfecte fiets naar huis gaan. Je moet hem dus 100% aan hen aanpassen. De beste schoen in een maat te klein is ook niet goed, hé!

Op zondag gaan we met het gezin naar buiten. En hoeveel wandelroutes en fietspaden ik in de regio heb ontdekt! Heel leuk om te doen. Als je vraagt hoe ik me voel, dan zeg ik: steenrijk. Want we zijn gezond, en dat is wat telt.”

Maak een afspraak via