De bank voor een wereld in verandering
4 min

Gran Caffè San Martino zet in op betaalbaarheid

Tijdens de lockdown moest Italiaans eetcafé Gran Caffè San Martino in Genk dicht. Dus startten ze met betaalbare takeaway.

Het Italiaans-Genkse koppel Danilo en Daniela opende in augustus hun eetcafé Gran Caffè San Martino in Genk. Enkele maanden later moesten de deuren weer dicht. Op vraag van hun splinternieuwe cliënteel startten ze met betaalbare takeaway: “We weten niet hoe we hieruit komen, maar onze klanten weten ook vaak niet hoe hun situatie zal zijn. We willen hen tegemoetkomen.”

De storm Afwachten, zowel privé als professioneel

“Toen wij het pand overnamen, was het een kroeg. We zijn dat dus van nul gestart als gezellig eetcafé. We begonnen met pasta’s, en in januari hebben we onze kaart uitgebreid met simpele maar lekkere vlees- en visgerechten.

En toen moest de boel dicht. We hadden wel een financiële buffer van enkele weken, maar hadden nooit verwacht dat de quarantaine zo lang zou duren. We wilden in eerste instantie niet aan takeaway beginnen. Maar op vraag van de klanten, én omdat Horeca Vlaanderen aangaf dat de sluiting veel langer zou duren, zijn we er toch mee gestart.

We waren voor de lockdown van plan om ons terras te overkappen, dat is even uitgesteld. Privé was het ook erg spannend, Daniela komt uit Bergamo, maar gelukkig zijn de familie en vrienden oké.”

De (reddings)boei Positieve vooruitzichten, ook vanuit de bank

“De bank is voor ons een grote steun geweest. We zijn startende zelfstandigen, dus als je dan meteen voor zo’n crisis staat: dat is niet evident. Via onze persoonlijke adviseur hoorden we al snel dat we de aflossing van openstaande kredieten on hold konden zetten. Dat is snel voor ons opgelost.

Cashless betalen wordt nu een must. Hoe minder cash er in omloop is, hoe beter. Toch denken wij dat de gewone ‘tooghanger’ niet altijd met de bankkaart klaar zal staan. We zetten verder in op cashless, maar blijven kijken naar hoe de klant het wilt.

Onze terrasuitbreiding was al volledig gebudgetteerd. We waren bang dat het nu geen verstandige investering zou zijn, maar dat komt allemaal wel in orde. We kijken positief naar de toekomst.”

De bank is voor ons een grote steun geweest.

De horizon Proberen niet te veel vooruit te kijken

“Aan de overkant wordt nu een groot appartementsgebouw met handelspanden gebouwd. We hebben daarom deze locatie gekozen, dus we zien het allemaal wel goedkomen.

Verder proberen we niet zoveel vooruit te denken. We zijn natuurlijk maar een kleine zaak. Een grotere keten kan gemakkelijker op alle maatregelen reageren. Wij hebben in ons eetcafé ruimte voor 45 mensen. Als er dan maar 20 personen binnen mogen, dan is dat een enorme klap.

De takeaway liep gelukkig erg goed, dus daar gaan we ook na de coronacrisis mee door. In de periode dat mensen zich niet mochten verplaatsen, kwamen mensen uit de buurt hier een lekker pasta’ke halen. We hebben onze prijzen verlaagd om zoveel mogelijk klanten te kunnen bedienen. Let wel, aan de kwaliteit hebben we niets veranderd!”

De ervaring Klantenbinding zetten we voor alles

“We hebben van dit alles geleerd dat we meer moeten genieten van wat we hebben. Vandaag sta je er, morgen is er een pandemie. We zijn tevreden met wat we hebben.

We hebben veel boekingen via Groupon moeten afzeggen. Die klantenbinding, via zo’n kanaal, zijn we nu kwijt. Maar we weten dat wanneer we die mensen weer kunnen bedienen, ze erna zullen terugkomen.

Kijk, veel van onze vaste stamgasten zullen technisch werkloos geworden zijn, of zullen hun baan hebben verloren. We hebben gekeken naar wat we voor hen kunnen doen. Ons antwoord: zorgen dat we betaalbaar blijven. Zo proberen we onze klanten tegemoet te komen.”

Meer zien?

Volg Gran Caffè San Martino op Facebook of Instagram.