De bank voor een wereld in verandering
4 min

Het geluk zit in de tuin en de tuincentra

Laurence en Joël herinnerden hun klanten tijdens de lockdown aan al het moois dat de aarde te bieden heeft. "We blijven positief en optimistisch."

Tuincentrum Florilux Garden bestaat sinds 1996 en heeft onder andere een kwekerij, een decoratieruimte en een dierenwinkel. Ze herorganiseerden de leverdienst aan huis en bekeken daarna hoe ze de vele tuinliefhebbers opnieuw konden verwelkomen in de winkel. Alle veiligheidsmaatregelen werden genomen, zodat Laurence David en haar man de klanten de beste service konden geven.

De storm Het beste seizoen viel in het water

"De lockdown kwam op het slechtst mogelijke moment, want de lente is voor ons het beste seizoen. We draaien 70% van onze omzet tussen maart en juni.

Doordat een deel van het personeel op tijdelijke werkloosheid stond, waren we maar met weinig mensen om alles te organiseren en de planten te verzorgen. Toch zijn we nooit volledig gestopt. Dit dankzij onze leveringen aan huis en een afhaaldienst op de parking.

Op 20 april waren we bij de eerste winkels die weer open mochten. We namen heel wat veiligheidsmaatregelen zoals plexiglas aan de kassa’s en markeringen op de grond. En dankzij enkele behulpzame naaisters, die we enorm dankbaar zijn, zijn er ook mondmaskers beschikbaar!"

De (reddings)boei De ideale oplossing

"Onze relatiebeheerder heeft bij de start van de crisis onmiddellijk contact met ons opgenomen, om ons zoveel mogelijk informatie en advies te geven. Hij kent onze sector goed en weet hoe belangrijk de lente voor ons is.

Begin maart hadden we echt geld nodig. Onze relatiebeheerder stelde meteen voor om een aanvraag tot betalingsuitstel voor onze kredieten in te dienen. Dat was voor ons de ideale oplossing.

Dankzij zijn goed advies konden we onze leveranciers blijven betalen en hielden we het hoofd boven water. Eerlijk gezegd wisten we niet wat we moesten doen, tot onze bank een oplossing voorstelde die perfect was voor ons."

Dankzij het advies van de bank konden we onze leveranciers blijven betalen en hielden we het hoofd boven water.

De horizon Een bezoek dat de zintuigen prikkelt

"Ondanks het uitzonderlijke jaar blijven we positief en optimistisch. We hopen uiteraard dat de grenzen snel weer opengaan. We zitten hier vlak bij de Luxemburgse grens en de helft van ons cliënteel bestaat uit Luxemburgers.

Doordat we bij de eersten waren om de veiligheidsmaatregelen en social distancing in te voeren, kijken we nu vol vertrouwen naar de toekomst. We blijven ons tuincentrum verbeteren om onze klanten een zo aangenaam mogelijk bezoek te bezorgen.

De mensen komen graag naar onze winkels, om planten te ruiken en uit te kiezen. Hoe kan ik geen vertrouwen hebben? Planten, dieren, de natuur… ze zijn het mooiste op onze planeet."

De ervaring Tijd om onszelf een plezier te doen

"We voelen hoe ons vak enorm veel mensen plezier bezorgt. De mensen willen terug naar de natuur, de planten, de aarde. We gaan terug naar de essentie van het leven.

Ik zou tegen iedereen willen zeggen: ‘Neem de tijd om te genieten van je tuin, met respect en gezond verstand.’ Het lijkt iets kleins, maar het is enorm belangrijk.

Laat ons de nieuwe regels zo goed mogelijk toepassen, zodat we snel weer naar het ‘normale leven’ kunnen. En laat ons allemaal goed zorg dragen voor onszelf, elkaar en de natuur rondom ons."

Ontdek de uitgebreide, fleurige catalogus van Florilux Garden via