De bank voor een wereld in verandering
4 min

Met de glimlach

Dominique en Marie-Anne van Restaurant Entre Nous staan te popelen om hun goedlachse medewerkers en klanten opnieuw te verwelkomen in hun restaurant.

Dominique Escarmelle leidt de zaal in goede banen, terwijl echtgenote Marie-Anne de lekkerste creaties op tafel tovert. Samen staan ze al vijftien jaar aan het roer van restaurant Entre Nous in Virton, maar de coronacrisis zette een zware domper op hun zaak. Het koppel staat dan ook te popelen om hun goedlachse medewerkers en klanten opnieuw te verwelkomen.

De storm Een schitterende start

“Het voelt alsof we plots vleugellam zijn. We hadden het jaar namelijk buitengewoon goed ingezet, met schitterende omzetcijfers in januari en februari.

Ik heb 62 jaar op de teller staan en mijn echtgenote wordt binnenkort 60. Die mooie resultaten waren een broodnodige stimulans om ons avontuur op onze leeftijd voort te zetten. We hebben geen ervaring met een traiteur- of afhaalservice, en dus zijn we daar tijdens de lockdown ook bewust niet mee gestart. Onze zaak is bovendien niet uitgerust om zo'n service aan te bieden.

Of we ons ooit zo’n langdurige sluiting hadden kunnen voorstellen? Ik kan niet uitdrukken hoe pijnlijk het was om elke dag opnieuw geconfronteerd te worden met een leeg restaurant.“

De (reddings)boei Empathie van begin tot eind

“Onze leningen lopen nog tot 2023 en de bank was meteen bereid om ons daarmee te helpen. Ik kwam al snel in contact met een vriendelijke man van het Easy Banking Centre.

Hij leefde erg met ons mee. Geen mail was hem te veel: hij toonde duidelijk begrip en reikte verschillende oplossingen aan. Zo konden we onder meer de terugbetaling van onze leningen uitstellen. We hebben ook andere oplossingen overwogen, zoals een kleine lening om onze cashflow wat zuurstof te geven.

De expert van het Easy Banking Centre, gericht op zelfstandigen, slaagde er zelfs op afstand in om me het juiste advies te geven en me ervan te overtuigen dat de bank ons niet in de steek zou laten.”

Mijn adviseur bij de bank toonde duidelijk begrip en reikte verschillende oplossingen aan.

De horizon Precies zoals het vroeger was

“We kunnen rekenen op onze trouwe klanten die overwegend uit de buurt komen en maar al te graag terugkomen. We gaan terug open volgens de social distancing-regels, zowel binnen als buiten staan er dus minder tafels.

Gelukkig blijven er toch wat zitplaatsen over. Maar we hopen op veel zonnige dagen zodat we maximaal het terras kunnen benutten.

Onze hele team is alvast gemotiveerd om er opnieuw tegen aan te gaan. Lekker koken en mensen laten genieten – daar draait het uiteindelijk om voor ons.”

De ervaring Een luisterend oor in de duisternis

“Wat we momenteel beleven is absoluut indrukwekkend, niet alleen voor restauranthouders maar voor iedereen. Mijn echtgenote deelt graag haar passie voor koken. Ze leeft voor haar keuken, en we houden allebei van ons vak.

We hebben vooral de echte contacten gemist tijdens de lockdown: de samenwerking met onze kelner en keukenhulp, een schaterlach in de zaal, de bruisende sfeer, de interactie met klanten van wie velen ondertussen vrienden zijn geworden…

Als je me vraagt wat deze ervaring ons heeft bijgebracht, dan kan ik niets positiefs bedenken. Op één punt na: ik had nooit gedacht dat mijn bank me zo zou steunen. Ik had ook nooit verwacht dat ik in slechts enkele weken tijd zo'n warm contact zou opbouwen met iemand. En dat doet deugd.“

De hartelijke ontvangst en de lekkere keuken leverden dit geliefde streekrestaurant een mooie reputatie op

Een voorproefje vind je op