De bank voor een wereld in verandering
4 min

Zo blijft SKM dicht bij haar medewerkers én bij de klanten

Kledingzaak SKM bleef ook in quarantaine dicht bij haar klanten én medewerkers. Voor de her-opening werken zij met extra openingsdagen.

Ondernemerskoppel Dominique en Steven runnen samen de kledingzaak SKM. Ze moesten hun winkel van 5.000 m2 met inpandig restaurant sluiten, maar houden op allerlei manieren contact met hun klanten én medewerkers. “Het voelt hier als één grote familie.”

De storm Schrikken, en daarna razendsnel verder kijken

“Initieel zouden de maatregelen enkel op ons inpandig restaurant effect hebben, de kledingzaak mocht openblijven. Maar we hebben meteen besloten om helemaal te sluiten. Door de social distancing konden we niet meer de persoonlijke topservice bieden waar we bekend om staan. De pandemie werd ook te ernstig, dus openblijven voelde niet juist.

De beslissing om te sluiten was ontzettend moeilijk, maar met veel veerkracht hebben we doorgezet.

We hebben daarna in vijf dagen tijd een webshop met meer dan 1.000 artikelen uit de grond gestampt. Dag en nacht hebben we doorgewerkt, dat moet wel een wereldrecord zijn!

In onze webshop doen we nu ook Live Chats: onze klanten mogen ons videobellen, waarbij we hen persoonlijk adviseren over hun aankopen.”

De (reddings)boei Met vertrouwen weer verder bouwen

“Toen we besloten te sluiten, hebben we direct onze bank gebeld. Al onze inkomsten vielen natuurlijk in één klap weg, terwijl onze leveranciers van de volgende collecties wel betaald moesten worden.

We hebben SKM vier jaar geleden overgenomen en hebben het in die korte tijd kunnen laten groeien. In normale omstandigheden zijn wij dus een kerngezond bedrijf. Onze contactpersoon bij de bank reageerde meteen positief en stelde een overbruggingskrediet voor. Zo konden we onze noodzakelijke uitgaven opvangen.

Op een definitief akkoord was het even wachten, maar de bank heeft ons altijd verzekerd dat het goed zou komen.”

Dat was voor ons belangrijk: zo konden we vooruitkijken en nieuwe initiatieven opzetten.

De horizon Vooruitkijken, mét de nieuwe initiatieven

“In het begin zal het hier wel rustiger zijn. We hopen dat het daarna zo snel mogelijk zijn normale gang gaat. Al onze medewerkers - ook van ons naaiatelier - zijn nu technisch werkloos, en iedereen wil weer volle bak aan de slag gaan.

We zullen in eerste instantie werken met extra openingsdagen. Daarmee geven we ons cliënteel de ruimte om voldoende afstand te houden, en kunnen wij hopelijk toch snel weer op volle kracht draaien.

Onze Live Chats gaan we blijven inzetten: we realiseerden ons dat we zo ook mensen die minder mobiel zijn onze topservice kunnen bieden. Ook onze webshop blijft bestaan, maar we zien die eerder als een catalogus: zo kunnen onze klanten zich al voorbereiden en efficiënt komen shoppen.”

De ervaring Een bedrijf door woelige wateren navigeren, dat doe je samen

“We zijn ontzettend trots op de veerkracht van onze medewerkers. Het voelde eerst alsof we in een hevige storm terechtkwamen, maar iedereen heeft snel de knop omgezet. We hebben video’s gemaakt om in contact te blijven en iedereen op de hoogte te houden van wat er hier allemaal gebeurde. En iedereen is erg betrokken gebleven.

We hebben zelf ook veel geleerd. We hebben de webshop opgestart, Live Chats begeleid, maar ook de online orders verwerkt, verpakt en soms zelfs rondgebracht. Een heuse omscholing!

We proberen SKM altijd authentiek en met veel passie te leiden. Dankzij de veerkracht van onze medewerkers, de financiële steun van onze bank en met ons trouwe cliënteel komen we er wel.”

Je vindt de splinternieuwe webshop op