De bank voor een wereld in verandering
4 min

Kärcher Center Van Mol wil blijven groeien

Bij KC Van Mol draaide de webshop overuren. Een webshop waar ze vroeger niet in geloofden, blijkt nu een sterke speler te zijn. Na 40 jaar groei, willen ze blijven diversifiëren.

Ludo van Mol en Patrick Vlaminck staan al veertig jaar aan het roer van Kärcher Center van Mol. De grootste les? Diversificatie. Dat ze zowel voor particulieren als voor bedrijven werken, gaf hen de nodige speelruimte. KC Van Mol kijkt hoopvol naar de toekomst met een webshop die blijft bestaan.

De storm De webshop die er bijna niet meer was

“We hebben drie verschillende vestigingen. In Oudenaarde helpen we particulieren, en in de twee andere vestigingen bedrijven. We leveren daar ook reinigingsmachines aan de cruciale sectoren.

Om die reden mochten onze vestigingen in Temse en Diksmuide openblijven. De showroom niet, maar wel de gebouwen voor herstellingen, bestellingen en leveringen. In maart gingen de zaken nog goed, maar in april liep onze omzet gevoelig terug.

Oudenaarde was een bijzonder geval. Onze winkel moest dicht, maar onze webshop draaide overuren. Voor die vestiging zijn we qua omzet ongeveer op ons oude niveau gebleven. Terwijl we in het verleden nadachten om die webshop stop te zetten. Wij waren toen trouwens zelf de grootste criticasters. Nu blijft hij natuurlijk zeker open!”

De (reddings)boei Altijd in gesprek blijven

“We hebben vrij snel met onze bank afgesproken dat we gedurende zes maanden enkel interest betalen voor onze kredieten. Van de staat kregen we een uitstel van betaling van onder andere onze btw. Maar die betalingen komen binnenkort weer op ons bordje.

Het beste van onze regeling met de bank is dat de looptijd simpelweg met zes maanden is verlengd. We hoeven ons dus geen zorgen te maken over kosten later dit jaar.

Niet al onze betalingen zijn uitgesteld: we konden één en ander nog wel aan. Het is nu koffiedik kijken hoe onze omzetten weer zullen aantrekken. Maar mocht het toch niet lopen zoals we hopen, dan kunnen we altijd weer met onze relatiebeheerder praten.”

Dat is het mooie van een regelmatig contact.

De horizon Mensen als het grootste kapitaal

“Als we vooruitkijken, willen we zo snel mogelijk onze mensen weer aan het werk krijgen. Wij zijn met 53 en hadden nu maar werk voor 25. De rest kwam in economische werkloosheid en viel dus terug op een ander loonniveau.

Daarbij hebben wij als werkgevers onze verantwoordelijkheid opgenomen. We hebben dus financieel wat bijgepast. Ook hebben we gezamenlijk afgesproken om in een beurtrol te werken. Ieder nam dus zijn deel van de economische werkloosheid. Zo hadden we allemaal een stuk van de zure appel.

En iedereen heeft dat fantastisch opgenomen. Zolang we blijven praten met elkaar en denken in oplossingen, komen we er samen wel door. We zijn trots dat ook in deze tijden de mensen zo achter ons blijven staan.”

De ervaring Gespreid inzetten als gouden tip

“Als we één tip hebben om sterk uit een situatie als deze te komen, dan is dat: diversifiëren. We zijn al jaren bezig om onze zaak op die manier uit te breiden. En we hebben een enorme groei mogen meemaken.

We hebben het geluk dat we én voor particulieren én voor grote bedrijven werken. Daarbij doen we alles, van bestelling tot reparaties. Een deel van onze vestigingen konden daardoor doorgaan met werken, en met de webshop voor particulieren hebben we ook veel kunnen goedmaken.

Of we weer op ons oude niveau komen, dat is nog afwachten. Maar we gaan het zeker proberen. We kunnen terugkijken op veertig jaar groei, daar kunnen nog wel wat jaartjes bij!”

Je vindt het uitgebreide assortiment terug op