Klaar voor een duurzame transitie
Consumenten zijn rijp voor de omschakeling, dat is alvast een feit. Wanneer u streeft naar circulaire processen, kunt u rekenen op aanhang van bewuste consumenten die streven naar milieuvriendelijkheid. Circulaire processen brengen, net als hun lineaire
tegenhangers, kosten met zich mee.
Of u nu net start of uw onderneming al in volle expansie is: het nieuwe verdienmodel dat de circulaire economie aandrijft, werkt voor álle ondernemingen. Sommige zien circulariteit als de spil van hun
businessmodel, andere passen productiemethoden en -processen geleidelijk aan. Volgens de Verenigde Naties zal de wereldbevolking tegen 2050 rond de 9,7 miljard mensen schommelen. Een verhoogde druk op natuurlijke hulpbronnen zal milieu-, maar ook financiële
voordelen van circulariteit alleen maar doen toenemen. Oog hebben voor hergebruik en recyclage is dus slim als startende ondernemer!
Voorbeelden zijn ondertussen legio. Giganten in de voedingsmiddelenindustrie maken winst met hoogwaardige,
gerecycleerde, hervulbare verpakkingen. Er werden methodes ontwikkeld om afvalwater te upcyclen tot meststof mét economische winst. Een Brits textielbedrijf boekte eerst succes met het hergebruiken van oude kleding en het produceren van nieuwe
T-shirts uit… oude T-shirts. Vandaag is het een platform dat zijn methoden openstelt voor bedrijven die stevige circulaire stappen willen zetten. Laat deze ondernemingen u inspireren voor uw eigen startende onderneming.