Pincode en biometrie
U staat aan te schuiven bij de bakker voor uw dagelijkse brood. U wilt met uw telefoon betalen, want dat gaat snel en vlot. Gewoon uw smartphone bij de terminal te houden. Een bliepje en het is betaald. Handig! Maar natuurlijk wilt u dat die betaling via uw smartphone veilig verloopt!
Daarom moet u bij elke betaling uw identiteit bevestigen, dat kan met uw pincode, uw vingerafdruk of via gezichtsherkenning. Die laatste twee manieren om u te identificeren, noemen we 'biometrisch'.
Betaalt u met Apple Pay, Google Pay of via Payconiq by Bancontact (kan enkel in België, Luxemburg of Nederland)? Dan moet u uw smartphone aanzetten om de betaling uit te voeren, verbinding maken, de te gebruiken kaart selecteren en u identificeren met uw vingerafdruk, gezichtsherkenning of op een andere manier.
Verliest u uw smartphone of wordt die gestolen, dan kan iemand anders er dus niet mee betalen. Uw toestel kan alleen worden ontgrendeld en voor betalingen worden gebruikt met uw vingerafdruk of gezicht.
Oké ... Maar kan iemand met mijn kaartgegevens dan aankopen doen op internet!? Nee! De app maakt een virtueel ID aan op basis van uw gegevens en uw geregistreerde bankkaart. Dat ID wordt naar de betaalterminal gestuurd zonder dat de handelaar uw bankgegevens te zien krijgt. De gegevens van de kaart worden niet opgeslagen in de app.
Ja, maar toch ... U bent nog niet overtuigd? Bij Apple en Google kunt u de gegevens op uw telefoon van op afstand wissen met de functies 'Zoek mijn iPhone' of 'Vind mijn apparaat'. Op die manier kan er echt niemand meer aan uw gegevens.