De bank voor een wereld in verandering
6 min

Op weg met marktonderzoek en businessplan

Stap voor stap van start met uw onderneming

Starten met een nieuwe onderneming? Dat doet u op basis van marktonderzoek en een businessplan.

Marktonderzoek: hoe pakt u dat aan? Start sterk met uw nieuwe onderneming

Start met het beschikbare materiaal

Golfballenduiker, chocoladeconsulent, eventmanagementbureau of dronepilootschool... Hebt u een interessant idee, maar wilt u weten of het te vermarkten is? Voor u de stap zet naar het effectief opstarten van een nieuwe onderneming, is het slim om rond te kijken. Dat doet u niet alleen om te zien of er ruimte is voor uw idee. Waar mogelijk wilt u het nóg beter maken. Of u wilt uw nieuwe onderneming gewoon zo sterk mogelijk laten starten.

Een marktanalyse opstarten: het is voor iedereen wat overweldigend, niet alleen voor u. Toch is alle begin hier … gemakkelijk. Er is namelijk heel wat cijfermateriaal voorhanden, waarin bruikbare informatie zó voor het grijpen ligt. Zo staat de website van Statbel bol van de statistieken over Belgische ondernemingen in zowat alle sectoren. U komt er dus heel wat te weten, ook over de sector waarin u uw onderneming wilt lanceren.

Zet u liever uw eigen onderzoek op? Een gesprek met uw toekomstige klanten, partners of zelfs met de concurrentie zal u heel wat inzicht opleveren. Als er al iemand in uw buurt actief is als dronepiloot, loont het dus zeker de moeite om samen eens een koffie te gaan drinken!

Kwalitatief of kwantitatief onderzoek?

Het verschil tussen kwalitatief en kwantitatief marktonderzoek zit hem in het aantal personen dat u bevraagt. Als u een nieuw product wilt lanceren of een vernieuwend idee wilt testen, voert u kwalitatief marktonderzoek uit door een beperkte groep mensen open vragen te stellen. Is de eigenaar van de golfclub geïnteresseerd in uw idee om golfballetjes op te vissen? Het gaat hier om een dwarsdoorsnede van uw doelgroep, met representatieve vertegenwoordigers. Wat verwachten ze van uw product/idee? Waarom zijn ze erin geïnteresseerd? Vinden ze dat u het nog beter kunt maken en zo ja: hoe?

Kwantitatief onderzoek doet u op een veel grotere schaal, omdat de wijsheid hier komt vanuit de veelheid van meningen en antwoorden. Het is slim om een beperkte lijst met vragen te maken, geformuleerd in klare taal. Waarna u gaat praten, bellen, mailen of posten op sociale media. Tip: een kleine beloning doet wonderen voor de motivatie van de respondenten. Als zaakvoerder van het opleidingscentrum voor dronepiloten kunt u bijvoorbeeld een gratis initiatie verloten onder de inzenders.

Een geslaagde marktanalyse in 5 stappen

Als u de juiste stappen zet, is een geslaagd marktonderzoek helemaal niet moeilijk of ingewikkeld. Toch houdt u zich best aan deze volgorde, al was het maar omdat u daardoor zeker bent van antwoorden die relevant zijn én resultaat opleveren.

  1. Begin met uzelf een vraag te stellen: wat wilt u precies weten?
  2. Over dat onderwerp maakt u een vragenlijst.
  3. Voor alle veiligheid – en omdat het altijd beter kan – legt u de vragen voor aan een kleine testgroep. Pas aan waar nodig.
  4. Is alles in orde? Dan mag u ze doorsturen naar het volledige panel.
  5. Verzamel de antwoorden en ga ermee aan de slag.

SWOT: troeven en werkpunten

Aan marktonderzoek doen betekent eerlijk analyseren. In een SWOT-analyse (ook wel sterkte-zwakteanalyse genoemd) gaat u in de verzamelde antwoorden op zoek naar sterke punten van uw idee of product, zonder daarom de werkpunten te vergeten. Als er nog kansen openliggen, zullen ze hier boven water komen. U komt bijvoorbeeld te weten dat uw drone ook in de precisielandbouw van nut kan zijn. Maar ook de bedreigingen voor het succes van uw onderneming zitten in deze analyse verborgen. Aan u om ze boven te spitten.

Als ondernemer doet u er goed aan om na te gaan welke klompjes kennisgoud er verborgen zitten in de analyse van uw data. Zelfinzicht en kennis van de mogelijkheden van uw eigen product zijn fundamentele ingrediënten van een geslaagd businessplan. Zo levert uw marktonderzoek u het meest waardevolle op dat u nodig hebt voor de opstart van uw onderneming: besef van uw eigen kunnen en mogelijkheden.

Een businessplan Echt van start met uw onderneming

Vat alles samen

Dankzij uw marktonderzoek hebt u extra troeven in handen voor het opstarten van uw eigen onderneming. U bent nu klaar om een businessplan op te stellen, dat zal dienen als ruggengraat van het nieuwe project. In dat plan zal heel wat informatie staan. U gebruikt het niet alleen om helder uit te leggen wat u in de nieuwe onderneming gaat doen, maar ook als ijkpunt om het project waar nodig bij te sturen.

De tijd die u investeert in een goed businessplan, wint u nadien ruimschoots terug. Goed voorbereide ondernemingen hebben niet alleen veel meer kans op slagen, ze opereren in de markt met veel meer zelfkennis en realisme, ontwijken valkuilen en beperken zakelijke risico’s of misstappen. Dat alleen al is goud waard.

Daarom is het belangrijk om uw businessplan met een goede samenvatting van het hele project te openen. U hoeft geen boek te schrijven: een A4’tje met de essentie volstaat om lezers nieuwsgierig te maken naar de rest van uw plan. Vergeet niet dat uw bedrijfsplan ook zal dienen als sleutel tot het hart (en de portefeuille) van mogelijke investeerders. U laat dus maar best zo snel mogelijk zien waartoe uw project kan leiden.

Werk alles uit tot in de puntjes

Details zijn belangrijk, zeker in een businessplan. Wie doorleest na de inleiding, is écht geïnteresseerd. Bovendien gebruikt u dit plan erna ook zelf om uw zaak te beheren. Ga dus zeer nauwkeurig te werk en bespreek stap voor stap de kennis uit uw marktonderzoek. Op basis daarvan legt u uit:

  • hoe uw product eruitziet of hoe u er een bepaald probleem mee oplost;
  • wat de concurrentie aanbiedt en op welke manier u het beter doet;
  • wie uw doelgroep is en hoe u die zult bedienen;
  • hoe u uw product in de markt zult zetten/promoten.

SWOT: ga voor analyse

De SWOT-analyse (of sterkte-zwakteanalyse) uit uw marktonderzoek is een essentieel deel van uw businessplan. Veel ondernemers rekenen op de steun van investeerders om hun plannen mogelijk te maken, zelfs als hebben ze eigen startkapitaal. Die steun krijgt u als u goed weet wat de mogelijkheden zijn van uw onderneming, maar ook (en vooral) als u weet waar de uitdagingen zitten. Door daar open over te praten, toont u uw uitmuntende voorbereiding en uw betrokkenheid in het (h)erkennen én verhelpen van mogelijke struikelblokken.

Eerlijkheid is hier zeker op haar plaats. Zwakke punten zijn er om aangepakt te worden, uitdagingen zijn er om te overwinnen.

Toon uzelf!

‘De onderneming, dat ben ik!’: het zou het motto van heel wat ondernemers kunnen zijn. En ook al is uw nieuwe onderneming veel meer dan alleen haar initiatiefnemer, vertel uw verhaal. Laat zien wie u bent voor de onderneming: als opstarter, als zaakvoerder, als gezicht.

Maar er is meer. Ook uw team van leidinggevenden verdient een plaats in de pagina’s van het businessplan. Want hun ervaringen en competenties zullen ervoor zorgen dat uw onderneming doet wat ze belooft: slagen in haar opzet. Voor mogelijke investeerders betekent dat: een redelijke kans op ‘return on investment’ (ROI).

Tot slot mogen ook hier de details niet ontbreken. Welke (rechts)vorm zal uw onderneming aannemen? Hoe is het kapitaal samengesteld?

Financiën: de kers op de taart

Een stand van zaken, maar ook een blik op de toekomst: het financiële luik van uw businessplan geeft best een volledig beeld. Uw correcte houding ten opzichte van de ‘bottom line’ toont de oprechtheid waarmee u het project aanpakt. Met absolute eerlijkheid bent u goed voorbereid op alle scenario’s. Weet u nu al hoe u gaat handelen in elke situatie? Prima. Hoe minder ruimte u laat voor onzekerheid, hoe overtuigender uw zaak.

Prognoses maken een belangrijk deel uit van dit luik. De markt en de verkoop inschatten, de juiste prijszetting, een vooruitblik op mogelijke winst … Hoe sterker u dat allemaal onderbouwt, des te krachtiger uw businessplan!

Uiteraard helpen wij u daar graag bij. Dit model van een businessplan is alvast een goede start. Bovendien zijn er ook allerlei overheidsorganisaties die klaarstaan om u te ondersteunen en eventueel zelfs een subsidie toe te kennen.

In een notendop: 5 gouden tips

Er zijn natuurlijk nog veel meer voorbeelden van goede praktijken. Maar als u rekening houdt met deze 5 gouden tips voor uw businessplan, dan bent u al een flink eind op weg naar succes.

  1. Hou het realistisch. Zorg voor stevige, eerlijke fundamenten in uw plan. Met uw businessplan overtuigt u investeerders. Die kunnen grondigheid, eerlijkheid en een gezonde blik op de realiteit écht smaken. Laat uw businessplan dat dus uitstralen.
  2. Schat uw startkapitaal juist in. Als het financiële luik van uw businessplan klopt, vaart uw start-up daar alleen maar wel bij.
  3. Schat uw omzet goed in. Daarvoor kijkt u naar de markt en houdt u de concurrentie in het oog. U maakt haalbare veronderstellingen met een financieel plaatje dat klopt. Iedereen doet graag zaken met een ondernemer die met beide voeten in de realiteit staat.
  4. Start op het juiste moment op. Dat wil zeggen: als u en uw onderneming er echt klaar voor zijn. U start wanneer uw producten en diensten klaar zijn voor de klanten, en u er zeker van bent dat alle administratieve verplichtingen zijn vervuld. Check ook of uw onderneming klaar is om met de vraag van de markt om te gaan.
  5. Hou uw businessplan altijd up-to-date. Een onderneming die mee-evolueert met een veranderende markt, is er een die veranderingen op tijd opmerkt én er haar voordeel mee doet.

Geef uw ondernemersproject een vliegende start met de Starters Kit, een pakket boordevol voordelen.