Wat is dat, een omzetprognose?
Nu u een duidelijk beeld hebt van mogelijke bronnen van kapitaal en van de te verwachten kosten, blijft alleen nog de omzet over. Want de omzet die u mag verwachten van uw start-up, zal bepalen wat de inkomsten zijn. En omdat we de tering naar de nering
zetten – zeker in het begin – heeft die omzetprognose directe gevolgen voor de kosten die u mag maken. We gaan stap voor stap door deze denkoefening, zodat u een goed overzicht krijgt.
Een omzetprognose toont de verwachte omzet. Die berekent u met deze formule:
Verwachte omzet = verkoopprijs per stuk x verwacht aantal verkochte stuks
Omdat we in alle facetten van onze onderneming in boekjaren rekenen, doen we dat hier ook. We schatten de omzet dus in over een periode van twaalf maanden. Er zijn drie manieren om een valabele omzetprognose te berekenen:
- De vergelijkende methode
- De methode van de aankoopintenties
- Via het gebruiken van webapps
Wie slim is, investeert dat kleine beetje extra tijd en combineert de drie. Bent u naast slim ook grondig? Dan werkt u meerdere scenario’s uit: optimistisch, neutraal en pessimistisch.