De bank voor een wereld in verandering
6 min

Startkapitaal voor mijn onderneming

Startkapitaal voor uw onderneming: het roept waarschijnlijk wat vragen op. We geven u graag de nodige antwoorden.

Een succesvolle onderneming start met ideeën en uw tomeloze inzet, en met startkapitaal. Eerst moet u inschatten hoeveel u nodig hebt. Dan komt het erop aan om het startkapitaal uit verschillende bronnen binnen te halen. Daarvoor moet u met een klare kijk de mogelijkheden van uw zaak inschatten. Dat roept wellicht enkele concrete vragen op. Wij geven u hier graag de antwoorden die u meteen vooruithelpen.

Soorten startkapitaal Wat zijn de verschillende soorten startkapitaal?

Eigen vermogen

Startkapitaal boort u aan uit verschillende bronnen. De eerste daarvan vindt u het dichtst bij huis: in uw persoonlijke middelen. Deze vorm van eigen vermogen is onmiddellijk beschikbaar en vereist geen afbetalingsplan of contracten. Bovendien toont u daarmee aan potentiële investeerders dat u gemotiveerd bent om uw eigen schouders onder de onderneming te zetten.

Geld dat u leent van vrienden of familie, maakt ook deel uit van het eigen vermogen. Omdat zij vaak als eerste kennismaken met uw plannen en ideeën, is het logisch dat zij als bron van eigen vermogen fungeren. Zij hebben vertrouwen in uw plannen en u bent dankbaar voor hun steun en vertrouwen. Maak goede afspraken: is het geld een gift of een lening? En hoe gaat u het in dat laatste geval terugbetalen?

De ideale tip: financier tussen de 20% en 40% van het startkapitaal met eigen vermogen. Daarmee toont u betrokkenheid, maar beperkt u het risico.

Vreemd vermogen

Naast het eigen vermogen is er ook het vreemd vermogen. We hebben het hier over geleend geld van investeerders. Voor die investering krijgen zij iets terug: rente, een percentage aandelen of een stem in het bestuur van uw onderneming. Vreemd vermogen kan komen uit verschillende bronnen:

  • Investeerders die geloven in uw ideeën en capaciteiten en dat vertrouwen met kapitaal waarmaken;
  • banken, die u als ondernemer ondersteunen;
  • de overheid, die u subsidies toekent.
  • durfkapitaalverstrekkers, die bereid zijn om kapitaal te investeren in ondernemingen met een hoger risico én serieus potentieel.

Een bedrijf starten: wat kost dat? Maak een gedetailleerd beeld van het financiële plaatje van uw onderneming

Een juiste inschatting is goud waard

Eerlijk en realistisch de opstartkosten van uw onderneming inschatten, is een must. Sterker nog: dat is een van de belangrijkste onderdelen van uw businessplan. Een goed zicht op de reële kosten zorgt voor gemoedsrust. Het geeft u ook een beeld van de te verwachten winst. En het maakt een echt verschil als u praat met mogelijke investeerders. Bovendien zal de boekhouder u dankbaar zijn: die krijgt daardoor een beter zicht op mogelijke fiscale voordelen die uw financiën ten goede komen.

Kosten: korte termijn

Uw droomproject uitbouwen brengt vanaf dag één enkele kosten met zich mee. Op korte termijn gaat het over een aantal eenmalige uitgaven, die vaak met het gezicht van de onderneming te maken hebben: visitekaartjes en logo’s, een webpagina, een uitvalsbasis, licenties voor software … Denk goed na welke kosten op korte termijn echt nodig zijn. Een start-up koestert u best door hem niet te overladen met onnodige facturen.

Kosten: lange termijn

Ook op de lange termijn zal uw onderneming vaste kosten hebben. Hier gaat het om de huur van bedrijfsruimte, werkingskosten (elektriciteit, water, gas, internet …), verzekeringen en belastingen, computer(s), voorraad, … Een groot deel daarvan kunt u aftrekken van uw belastingen. Sommige posten zijn gebonden aan periodes, andere keren regelmatig terug. De vinger aan de pols houden levert u een goed zicht op de prestaties van uw onderneming.

Bedrijfskapitaal en cashflow

Hoeveel geld heeft uw onderneming nodig om een vlotte start te maken? Dat startkapitaal haalt u bij elkaar vóór de echte start. Denk eraan dat u een provisie maakt om de cashflowreserve aan te leggen en het werkkapitaal te financieren. Dat zijn instrumenten die voor de werking van uw onderneming even hard nodig zijn als een dak boven uw hoofd of personeel. Met dat geld betaalt u kosten in afwachting dat klanten hun facturen betalen en u dekt er onvoorziene uitgaven mee. Geld vloeit door uw onderneming als bloed in een menselijk lichaam: het maakt werken mogelijk en voorziet alle onderdelen van de onderneming van de nodige zuurstof. Bij de start is het dus belangrijk voldoende armslag te hebben om aan het werk te gaan.

Onze experten helpen u met plezier. Maak hier een afspraak.

Hoe maakt u een goede omzetprognose? Ontdek hoe u een goede prognose maakt

Wat is dat, een omzetprognose?

Nu u een duidelijk beeld hebt van mogelijke bronnen van kapitaal en van de te verwachten kosten, blijft alleen nog de omzet over. Want de omzet die u mag verwachten van uw start-up, zal bepalen wat de inkomsten zijn. En omdat we de tering naar de nering zetten – zeker in het begin – heeft die omzetprognose directe gevolgen voor de kosten die u mag maken. We gaan stap voor stap door deze denkoefening, zodat u een goed overzicht krijgt.

Een omzetprognose toont de verwachte omzet. Die berekent u met deze formule:

Verwachte omzet = verkoopprijs per stuk x verwacht aantal verkochte stuks

Omdat we in alle facetten van onze onderneming in boekjaren rekenen, doen we dat hier ook. We schatten de omzet dus in over een periode van twaalf maanden. Er zijn drie manieren om een valabele omzetprognose te berekenen:

  1. De vergelijkende methode
  2. De methode van de aankoopintenties
  3. Via het gebruiken van webapps
Wie slim is, investeert dat kleine beetje extra tijd en combineert de drie. Bent u naast slim ook grondig? Dan werkt u meerdere scenario’s uit: optimistisch, neutraal en pessimistisch.

De vergelijkende methode

Goed rondkijken naar de wereld om u heen, is de beste manier om uzelf te leren kennen. Voor uw onderneming geldt dat evenzeer. De concurrentie heeft een vergelijkbare denkoefening rond omzetprognose gemaakt en volgt een strategie die misschien niet eens zoveel verschilt van de uwe. Daar vallen voor u dus belangrijke lessen te leren. Cijfermateriaal over uw sector (balansen, sectorstatistieken, …) zijn op veel plaatsen te vinden:

De methode van de aankoopintenties

Hier legt u uw oor te luisteren bij uw potentiële klanten. U vraagt hen naar voorkeuren en gebruiksgewoontes. Kort gezegd: u leert uw klanten en hun koopgedrag kennen. Op basis van wat ze u vertellen, schat u vervolgens in hoe vaak ze bij u zullen kopen. Combineer dat met de gemiddelde aankoopwaarde en u hebt een ruw idee van uw omzet.

Tip: pas op het cijfer dat u krijgt een extra filter toe, waarin u rekening houdt met onvolledigheid of onjuistheid van sommige antwoorden. De ideale klantenmix is divers, zodat ze beantwoordt aan de verschillende verlangens, wensen of noden die potentiële klanten hebben. Op basis daarvan spreekt u met kennis van zaken over uw omzetprognose.

Webapps

Wist u dat er verschillende apps zijn die u een groot deel van het werk uit handen nemen? HannaGo is er een van. In een handomdraai voert u hier de cijfers uit de vorige twee methodes in en geeft de app u een omzetprognose in drie verschillende scenario’s: optimistisch, realistisch en pessimistisch. De app gaat zelfs verder dan dat: zit uw project op het juiste spoor om gelanceerd te worden of moeten er nog stappen worden gezet? U krijgt de antwoorden.

Ontdek ons aanbod op onze partnerpagina.

Geef uw ondernemersproject een vliegende start met de Starters Kit, een pakket boordevol voordelen.