De bank voor een wereld in verandering
5 min

Welke fiscaliteit voor uw corona-uitkeringen?

U hebt misschien een uitkering gekregen die verband houdt met de gevolgen van de gezondheidscrisis voor uw activiteit. Maar hoe wordt die steun belast? Moet u uw voorafbetalingen voor 2021 aanpassen? Isabelle Brévière, onze fiscaal expert, werpt licht op de zaak.

Misschien hebt u federale, gewestelijke, provinciale of gemeentelijke steun gekregen om de gevolgen van de pandemie het hoofd te bieden. Wij hopen uiteraard dat uw toekomst er gauw beter uitziet. Toch is het tijd om even stil te staan bij de fiscaliteit die van toepassing is op de steun die in 2020 en 2021 werd ontvangen. Wordt die vrijgesteld of belast? Tegen welk tarief? Moet u aanvullende voorafbetalingen doen? Isabelle Brévière, onze fiscaal expert, helpt u daar meer zicht op te krijgen.

Niet-federale uitkeringen Fiscaliteit van de gewestelijke, gemeenschaps-, provinciale en gemeentelijke uitkeringen

Vrijstelling

In principe zijn de ontvangen uitkeringen belastbaar. Gelukkig vindt de federale wetgever het niet opportuun om belasting te innen op steun die door een ander bestuursniveau wordt toegekend.

Zo heeft de wet van 29 mei 2020 houdende diverse dringende maatregelen als gevolg van de COVID-19-pandemie de uitkeringen - toegekend door gewesten, gemeenschappen, provincies en gemeenten in het kader van maatregelen in verband met de gezondheidscrisis - vrijgesteld van inkomstenbelasting. En dat onder verschillende voorwaarden.

Voorwaarden van deze vrijstelling

Deze vrijstelling voor de uitkeringen van niet-federale instanties is onderworpen aan volgende voorwaarden:

  • Het gaat niet om een rechtstreekse of onrechtstreekse vergoeding in ruil voor de levering van goederen of de verstrekking van diensten.
  • De reglementering die de uitkering toekent, vermeldt uitdrukkelijk dat ze wordt toegekend met het oog op het opvangen van de rechtstreekse of onrechtstreekse economische of sociale gevolgen van de COVID-19-pandemie.
  • De uitkering wordt betaald of toegekend tussen 15 maart 2020 en 31 december 2021.

De vrijstelling geldt zowel voor natuurlijke als rechtspersonen, dus ook voor vennootschappen.

Goed om te weten

De ondernemers/natuurlijke personen zullen echter misschien verbaasd vaststellen dat de ontvangen gewestelijke uitkeringen op de berekeningsnota staan die bij het aanslagbiljet is gevoegd. Dit is enkel gedaan omdat men op die manier rekening kan houden met de Covid-uitkeringen indien er inkomensafhankelijke voordelen zijn in de Personenbelasting. De uitkeringen moeten niet door de ondernemer zelf aangegeven worden, maar er zal aan de gewesten gevraagd worden om de nodige informatie te bezorgen aan de FOD Financiën.

Logischerwijs voorziet de wet ook dat, indien deze van de inkomstenbelasting vrijgestelde uitkeringen terugbetaald zouden moeten worden, die terugbetaling niet als een aftrekbare beroepskost kan worden beschouwd.

Fiscaliteit van de federale uitkeringen Voor de federale steunmaatregelen wordt het ingewikkelder

Om welke instanties gaat het?

Misschien genoot u:

  • het 'crisis-overbruggingsrecht' toegekend aan zelfstandigen die ingevolge COVID-19 gedwongen werden hun zelfstandige activiteit geheel of gedeeltelijk te onderbreken;
  • en/of het 'heropstart-overbruggingsrecht' toegekend onder voorwaarden aan zelfstandigen ter ondersteuning van de heropstart van hun activiteiten in de maanden juni, juli en augustus 2020;
  • en/of het 'dubbel corona-overbruggingsrecht' voor zelfstandigen die gedwongen werden hun activiteiten geheel of gedeeltelijk te onderbreken door het ministerieel besluit van 18 oktober 2020 of door een gelijkaardig later ministerieel besluit of die hun activiteiten volledig moesten onderbreken wegens hun afhankelijkheid van voormelde activiteiten;
  • en/of het 'crisis-overbruggingsrecht-omzetdaling' voor zelfstandigen die voor de kalendermaand waarop de aanvraag betrekking heeft een omzetdaling van minstens 40% hebben gehad ten opzichte van dezelfde kalendermaand in het referentiejaar 2019;
  • en/of het 'crisis-overbruggingsrecht bij quarantaine' toegekend aan zelfstandigen die hun activiteit ten minste zeven opeenvolgende kalenderdagen volledig hebben moeten onderbreken als gevolg van de verplichting tot quarantaine of afzondering als gevolg van COVID-19;
  • en/of het 'crisis-overbruggingsrecht bij zorg voor een kind', toegekend aan zelfstandigen die hun activiteit volledig hebben moeten onderbreken voor minstens zeven kalenderdagen in de kalendermaand met het oog op de opvang van een kind jonger dan 18 jaar, dat met hen samenwoont en dat wegens COVID-19 niet naar het kinderdagverblijf of de school mag gaan of met het oog op de opvang van een andersvalide kind ten laste dat wegens COVID-19 niet naar een opvangcentrum voor personen met een handicap kan gaan.

De belastingadministratie heeft op 8 juli 2020, 4 september 2020 en onlangs nog op 4 juni 2021 drie omzendbrieven opgesteld om het belastingstelsel van die verschillende uitkeringen te verduidelijken. In alle gevallen hangt de belastingheffing af van de aard van de onderbroken activiteit.

Natuurlijke persoon die winst of baten aangeeft

Als u winsten of baten aangeeft, moet u een onderscheid maken naargelang het type uitkering dat u hebt ontvangen.

  • Voor een crisis-overbruggingsrecht, een dubbel corona-overbruggingsrecht of een crisis-overbruggingsrecht bij quarantaine zijn de uitkeringen belastbaar als uitkeringen verkregen ter compensatie of ter gelegenheid van een handeling die een gedwongen vermindering van de beroepsactiviteit of van de winst of de baten met zich kan meebrengen.

Die uitkeringen zijn dus wel belastbaar. Ze genieten echter een gunstig belastingtarief van 16,5%, op voorwaarde dat ze niet hoger zijn dan de belastbare nettowinsten of -baten met betrekking tot de onderbroken activiteit die gerealiseerd werden tijdens de vier jaar voorafgaand aan het jaar van de vermindering van activiteit. Als de verkregen uitkeringen de belastbare nettowinsten of -baten van die vier jaar overschrijden, zijn ze belastbaar tegen de progressieve aanslagvoeten.

  • Voor een heropstart-overbruggingsrecht, een crisis-overbruggingsrecht-omzetdaling en een crisis-overbruggingsrecht bij zorg voor een kind, zijn de uitkeringen belastbaar als uitkeringen verkregen ter compensatie van een tijdelijk winst- of batenverlies.

Deze uitkeringen zijn dus ook belastbaar. Ze genieten echter geen afzonderlijk tarief en zijn dus belastbaar tegen het progressieve tarief van de personenbelasting. U hebt wél recht op een belastingvermindering voor vervangingsinkomsten, die onder meer zal afhangen van de omvang van de andere inkomsten die u ontvangen hebt.

Zelfstandig bedrijfsleider of zelfstandig helper

Als u een activiteit als zelfstandig bedrijfsleider of zelfstandig helper (waarvan de inkomsten belastbaar zijn als bezoldigingen van werknemers) hebt onderbroken, zijn alle bovenstaande federale uitkeringen belastbaar tegen het progressieve tarief van de personenbelasting. U hebt wél recht op een belastingvermindering voor vervangingsinkomsten, die onder meer afhangt van de omvang van de andere inkomsten die u ontvangen hebt.

Meewerkende echtgenoot of wettelijk samenwonende partner

Het crisis-overbruggingsrecht en het heropstart-overbruggingsrecht die eventueel ontvangen werden door een meewerkende echtgenoot of meewerkende wettelijk samenwonende partner zijn niet belastbaar en dus vrijgesteld, bij gebrek aan wettelijke basis hiervoor.

Voorafbetalingen Moet u de ontvangen uitkeringen opnemen in uw berekening voor 2021?

Voor niet-federale uitkeringen

Bent u een natuurlijke persoon die winst of baten aangeeft, dan bent u verplicht om voorafbetalingen te doen vanaf uw vierde activiteitsjaar, op straffe van een vermeerdering van de verschuldigde belasting. Hetzelfde geldt voor de zelfstandige bedrijfsleider, uiteraard na aftrek van de ingehouden bedrijfsvoorheffing aan de bron.

De vermeerdering bij onvoldoende voorafbetalingen heeft echter geen betrekking op de niet-belastbare inkomsten. Voor de gewestelijke, gemeenschaps-, provinciale en gemeentelijke uitkeringen moeten dus geen voorafbetalingen verricht worden.

Voor federale uitkeringen

De verhoging geldt ook niet voor inkomsten die tegen een afzonderlijk tarief belastbaar zijn. Hieruit kunnen we dus afleiden dat de natuurlijke persoon die winsten of baten aangeeft niet verplicht is om volgende uitkeringen op te nemen in de berekening van zijn voorafbetalingen: crisis-overbruggingsrecht, dubbel corona-overbruggingsrecht en crisis-overbruggingsrecht bij quarantaine. En dat op voorwaarde dat de uitkeringen die als zodanig worden verkregen niet hoger zijn dan de belastbare nettowinsten of -baten met betrekking tot de onderbroken activiteit die gerealiseerd werden tijdens de vier jaar voorafgaand aan het jaar van de vermindering van activiteit.

In welke gevallen past u uw voorafbetalingen voor 2021 aan?

In principe zullen volgende personen hun voorafbetalingen moeten aanpassen:

  • de zelfstandige bedrijfsleider, voor wie alle uitkeringen belastbaar zijn tegen het progressieve tarief van de personenbelasting;
  • de natuurlijke persoon die winst of baten aangeeft, voor wat betreft de uitkeringen ontvangen als heropstart-overbruggingsrecht, crisis-overbruggingsrecht-omzetdaling en crisis-overbruggingsrecht bij zorg voor een kind.

Aarzel in elk geval niet om uw boekhouder hierover aan te spreken om uw voorafbetalingen voor 2021 te laten controleren!

Gemoedsrust dankzij Bonifisc

Wilt u een belastingverhoging vermijden door tijdige en vooral toereikende voorafbetalingen? En dat door uw uitgaven te spreiden in de tijd? Dan is Bonifisc de oplossing voor u.

Bonifisc is een krediet voor voorafbetalingen van belastingen. Het past zich jaar na jaar aan uw behoeften aan.

Wilt u het uzelf gemakkelijk maken?