De bank voor een wereld in verandering
8 min

De auto en zijn ecologische alternatieven

Wat moet u weten voordat u een nieuwe of tweedehands auto koopt? Twijfel je tussen een elektrische, hybride, plug-in hybride of een diesel- of benzinemotor? En hebt u al aan leasing gedacht? Voordelen, nadelen, kosten ... Alles om te kijken, te vergelijken en te kiezen.

Let op, geld lenen kost ook geld.

Voor- en nadelen, kosten. Alles om te kijken, te vergelijken en te kiezen.

De Belg en zijn auto Welk type auto is het populairste bij ons?

Welke auto is de populairste in België?

Op 1 augustus 2022 telde België 5.947.479 personenwagens, tegenover 5.927.912 een jaar eerder. Dat is een stijging van 0,3%. Het aantal personenwagens is de afgelopen tien jaar gemiddeld met 0,8% gestegen.

Eind 2021 waren verbrandingsmotoren (benzine- en dieselmotoren) 75,7% van het marktaandeel. Sinds begin dit jaar daalden nieuwe inschrijvingen voor verbrandingsmotoren naar  67,1%, waarbij diesel zelfs het historisch lage niveau van 17,2% bereikte. De geëlektrificeerde( BEV-, PHEV- en HEV-) motorisaties samen zijn blijven stijgen: hun marktaandeel is geëvolueerd van 23,5% eind 2021 naar 32,1% eind september 2022. Terwijl de aankoop van een auto de belangrijkste trend blijft bij het kiezen van een vervoermiddel, zijn er ook andere vormen van mobiliteit in opkomst: private leasing en autodelen. 

Bron : Statbel

Auto’s met een verbrandingsmotor De klassieke keuze

Voor- en nadelen

De klassieke auto, ook de ‘auto met een verbrandingsmotor’ genoemd (om hem te onderscheiden van elektrische en hybride voertuigen), is nog steeds het meest gebruikte vervoermiddel in België. Maar wat zijn de echte voor- en nadelen? De aankoopprijs ervan is en blijft goedkoper dan die van milieuvriendelijke voertuigen. Er is ook een ruimere keuze in modellen, prijzen en merken, zowel op de nieuwe als de tweedehandse markt. Auto's met interne verbranding hebben ook een hoger rijbereik dan ecologische auto's. En diesel of benzine tanken is minder tijdrovend dan opladen. Tot zover de voordelen. Een auto met verbrandingsmotor is het meest vervuilende vervoermiddel voor CO2-uitstoot, stikstofoxiden, fijne stofdeeltjes ... en ook het regelmatig onderhoud van de mechanica is duur. Om nog maar te zwijgen over het feit dat de vele ritjes voor korte trajecten de motor geen tijd geven om op te warmen, wat resulteert in een hoger brandstofverbruik en een hogere uitstoot. Zelfs nu fabrikanten ernaar streven om het CO2-niveau van hun voertuigen te verlagen om aan de Europese normen te voldoen.

Kopen: nieuw of tweedehands?

De prijs blijft de bepalende factor bij de keuze tussen een nieuwe of tweedehands auto.

Een nieuwe auto is duur en verliest na twee jaar 40% van zijn waarde. Maar dit zijn niet de enige parameters waarmee u rekening moet houden. Beschikbaarheid, milieu, veiligheid en rijplezier zijn ook belangrijke criteria. En met een nieuwe auto hebt u ook onbeperkte mogelijkheden als het gaat om fabrikanten, autotypes en modellen, die bovendien uitgerust worden met de laatste innovaties op het gebied van comfort en technologie. Maar voor iets nieuws moet u wel geduld kunnen oefenen! De levertijden zijn vaak erg lang. Voor de verzekering is de keuze aan u, of uw voertuig nu nieuw of tweedehands is.

Een tweedehands auto lijkt goedkoper, maar het kan een slechte keuze blijken, als de auto verborgen gebreken vertoont die onvoorziene kosten met zich meebrengen. Deze onaangename verrassingen worden wel beperkt door de verplichte technische keuring. Bovendien hebt u vaak een garantie als u een tweedehands auto uit het professionele circuit koopt. Bemerk ook dat dit op het eerste zicht een meer ‘groene’ keuze lijkt, maar een oudere tweedehands auto geeft u allicht geen optimale condities voor verbruik en CO2-uitstoot. Houd ook rekening met de voortdurende veranderingen in wetten met betrekking tot de milieunormen: het risico op een toegangsverbod is in sommige steden met een lage-emissiezone hoog.

Wat u moet weten voor u een auto aankoopt

Voor de aankoop van een auto moet u heel wat financiële middelen vrijmaken. Denk eraan voor u naar de auto van uw dromen rent en stel uzelf eerst deze vragen: hebt u hem echt nodig en waarvoor gaat u hem gebruiken? Als u eenmaal uw beslissing hebt genomen, moet u nog bepalen welk budget u eraan kunt besteden.

Tegen welke kost en hoe kan ik mijn auto financieren? Er zijn twee manieren om uw auto te financieren, of hij nu nieuw of tweedehands is: sparen of een lening* afsluiten. Voor u naar de dealer gaat of naar de persoon bij wie u een auto koopt, moet u de balans opmaken van uw financiën en uw maandelijkse terugbetalingscapaciteit. Houd bij deze berekening ook rekening met andere vaste maandelijkse of jaarlijkse kosten, zoals de verzekering, wegenbelasting, onderhoud, parkeergeld, brandstof ... Het onderzoeksinstituut Transport & Mobility Leuven raamt de gemiddelde maandelijkse kost, los van de aankoopprijs van het voertuig, van een klassieke auto op 400 euro, inclusief brandstof, verzekering, belastingen en onderhoud. Dit alles hangt natuurlijk af van uw gebruik, de afgelegde afstanden, de leeftijd en staat van uw auto, verkeersongevallen, het type voertuig ...

 

* Onder voorbehoud van aanvaarding van uw aanvraag.

 

Milieuvriendelijke auto's De toekomst in beweging

Sterft, gij oude vormen en gedachten

Wie milieuvriendelijke auto’s zegt, zegt minder impact op het milieu. Maar betekent dat dan meer impact op de portemonnee? Als u met alles rekening houdt, niet echt. Uiteraard is de aankoopprijs van een ‘groene’ auto nog steeds veel hoger dan die van een ‘klassieke’ auto, maar in gebruik blijken deze groene wagens minder duur te zijn. De reden hiervoor is de afwezigheid of vermindering van brandstofkosten, en de bijna onbestaande onderhoudskosten door het kleiner aantal mechanische elementen. Om nog maar te zwijgen over het feit dat ze minder waarde verliezen op het moment van doorverkoop en dat u kunt genieten van aantrekkelijkere belastingen en premies. Deze groene voertuigen zijn niet allemaal gelijk, dus hier is, in meer detail, de ‘identiteitskaart’ van de drie meest populaire alternatieve aandrijftechnologieën.

De 100% elektrische auto (BEV)

Zoals de naam al doet vermoeden, heeft dit voertuig een ‘100% elektrische’ motor. Deze wordt aangedreven door oplaadbare batterijen (waarvan de ecologische impact, van fabricage tot recycling, geen neutrale impact heeft op het milieu), de motor heeft dus geen fossiele brandstof nodig en veroorzaakt dus ook geen vervuilende uitstoot. Om ‘bij te tanken’, worden de batterijen opgeladen, onderweg aan een laadstation of thuis aan een stopcontact of aan een Wallbox.

100% elektrische voertuigen zijn de ‘groenste’ omdat ze geen CO2 uitstoten, maar ook de duurste in aanschaf. Maar het is een investering die vele voordelen biedt: rustgevend en stil rijden, direct en langdurig accelereren dankzij het ontbreken van een versnellingsbak en koppeling en de mogelijkheid om thuis, op kantoor of aan publieke laadstations of -palen op te laden. Daar staat tegenover dat aangezien het netwerk van laadstations in België nog relatief onderontwikkeld is, vooral buiten de grote steden, u een garage of een privéparkeerplaats in de nabijheid van een stopcontact nodig hebt. De stress in verband met het rijbereik is ook een rem, want dat bereik is nog altijd vrij beperkt: tussen de 100 en 500 kilometer, afhankelijk van het model. De laadtijd zelf hangt af van het model maar ook van het laadstation: reken op zo’n 5 tot 10 uur aan een ​​gewoon stopcontact, 4 tot 6 uur aan een wallbox en 30 minuten aan een snellader in een laadstation. Deze auto's verbruiken meer op de snelweg dan in de stad, ze zijn dus ideaal voor stadsbewoners die korte ritten maken.

 

De klassieke hybride (HEV)

Het hybride voertuig combineert een benzine- of dieselverbrandingsmotor en een of meer elektromotor(en). De verbrandingsmotor blijft de hoofdmotor van het voertuig, ondersteund door de elektromotor bij het starten of krachtig accelereren. We spreken dan van een ‘milde hybride’ (MHEV). Een ‘full hybride’ kan relatief kort in volledig elektrische modus rijden. De accu's worden tijdens de rem- en vertragingsfasen automatisch opgeladen. Hoewel ze als milieuvriendelijk worden gecatalogeerd, zijn klassieke hybrides minder milieuvriendelijk dan elektrische of plug-in voertuigen omdat 100% elektrisch rijden kan, maar enkel over minimale afstanden en bij zeer lage snelheden. Ook zijn ze zwaarder in gewicht waardoor het rijden minder plezierig kan worden ervaren en in sommige gevallen gaat er relatief veel kofferruimte verloren aan de accu's.

 

De plug-in hybride (PHEV)

Hetzelfde principe als een klassiek hybride voertuig, maar hier kunnen de batterijen rechtstreeks worden opgeladen via het stopcontact of via een laadstation. Dit vergroot de actieradius bij 100% elektrisch rijden en verlaagt het verbruik en de vervuiling. Plug-in hybrides combineren het beste van twee werelden dankzij hun twee soorten motoren en hun bereik dat vergelijkbaar is met dat van een auto met verbrandingsmotor. Ze zijn duurder in aankoop dan de klassieke hybride, maar kunnen thuis worden opgeladen. Ze verbruiken heel weinig over korte afstanden of in de bebouwde kom. De maximumsnelheid in 100% elektrische modus blijft laag: deze is doorgaans niet hoger dan 50 km/u en de afstand die u alleen op de elektrische batterij kunt afleggen blijft vrij beperkt, tussen de 20 en 50 km. Deze voertuigen zijn misschien wel de ideale oplossing voor zij die aarzelen om over te schakelen op schonere auto's: elektrisch in de stad en de verbrandingsmotor als je langere afstanden moet afleggen.

CNG, LPG, FCV … Er bestaan uiteraard nog alternatieven op de groene automarkt, maar deze zijn minder populair op onze wegen. Auto’s met motoren op CNG (Compressed Natural Gas), biogas of LPG (Liquefied Petroleum Gas) tot de brandstofcel- of waterstofauto’s (Fuel Cell Vehicle), een auto aangedreven door waterstofcellen.

Welk budget?

Op dit moment is de aankoopprijs van een groene auto nog duurder, dan die van een auto met verbrandingsmotor met een gelijkwaardig vermogen en model. Maar er zijn nog andere kosten waarmee u rekening moet houden: belastingen, onderhoud en natuurlijk uw verbruik. Reken gemiddeld op een bedrag tussen de 20.000 en 45.000 euro voor de aanschaf van een elektrische middenklasser. Voor de kosten moeten verschillende factoren worden geanalyseerd. Er is weinig onderhoud te verwachten en deze groene auto's hebben vaak een langere levensduur. In Vlaanderen betalen bezitters van een elektrische auto geen belasting op inverkeerstelling (BIV) of wegenbelasting. In Wallonië en Brussel bedraagt ​​de BIV slechts 61,50 euro en de wegenbelasting 82,10 euro.

Deelauto's Autodelen, een stijgende trend?

Het principe

Autodelen is de nieuwe manier om zich te verplaatsen met de auto, waarbij u een auto deelt of samen gebruikt met andere mensen. U leent de auto respectievelijk bij een autodeelbedrijf of bij een particulier. Het autodeelbedrijf stelt zijn wagenpark ter beschikking van zijn klanten of leden. De kosten variëren afhankelijk van de gereden kilometers of de tijd dat u het voertuig gebruikt. Na de rit, brengt u de auto terug. Bij autodelen tussen particulieren zijn het de eigenaars van personenauto's die deze aan u ter beschikking stellen. Ofwel regelt u een inbreng in de vaste kosten onderling met de buren ofwel doet u dat via een platform waarop de beschikbare privéauto's te vinden zijn.

Voor wie?

Als u denkt dat de kost van de aankoop van een voertuig hoger is dan die van het gebruik ervan, is het opgeven van een eigen auto de meest economische en meest milieuvriendelijke oplossing. Maak een inventaris van uw huidige verplaatsingen om erachter te komen. Als algemene regel geldt dat de deelauto haalbaar en rendabel wordt geacht, als u minder dan 10.000 km per jaar rijdt. Op internet zijn simulatoren te vinden waarmee u kunt inschatten hoeveel autodelen u zou kosten en hoeveel u zou verdienen in vergelijking met een eigen auto (inclusief jaarlijkse vaste kosten). Ook moet u rekening houden met de samenstelling van uw huishouden en uw locatie. Het is veel gemakkelijker om als kinderloos koppel in de stad gebruik te maken van autodelen dan als ouder op het platteland, waarbij u ook nog rekening moet houden met de rit naar het geboekte voertuig. En het vereist tot slot ook de nodige technologische handigheid om via een platform een auto te reserveren en hem dan via een app te ontgrendelen.

De voordelen?

Die zijn er zeker op financiële vlak. U betaalt alleen voor het gebruik op basis van tijd of afstand of voor de eventuele inbreng in de vaste kosten met zij die dezelfde auto delen. U hoeft zich ook geen zorgen te maken over papierwerk, verzekering of onderhoud. Laatste voordeel en niet het minste: autodeelbedrijven zorgen doorgaans voor recente en ecologische voertuigen. Over het milieu gesproken: autodelen maakt een zeer groot aantal parkeerplaatsen vrij, zeker voor onze grootsteden kan dit een deel van het parkeerprobleem zijn.

Private lease Verhuur als garantie voor gemak

Het principe

Leasing was tot voor kort voorbehouden aan bedrijfswagens. Vandaag kunt u met private lease of private autoleasing ook als particulier een auto ‘huren’ bij een leasemaatschappij. Dit tegen een vast maandbedrag en voor een periode die varieert tussen de 36 en 60 maanden.

Voor wie? Als keuzestress, de onvoorziene kosten en andere onzekerheden, zoals belastingen, lage-emissiezones … u onzeker maken over de aankoop van uw eigen auto, of als de sociale kant en de beperkingen van autodelen u tegenhouden, dan kan leasing de oplossing voor u zijn. Vooral als u een ‘beginnende’ bestuurder bent. Het enige waar u rekening mee moet houden is dat dit voertuig nooit van u zal zijn.

 

Waarom dit interessant is

Deze huurformule is zeer comfortabel aangezien ze het budgetbeheer vergemakkelijkt (vaste maandelijkse betaling per maand) en de administratieve rompslomp vermindert (inschrijving, belastingen, verzekering, onderhoud, wederverkoop). U rijdt altijd in een recent voertuig, dat ook up-to-date is met de emissienormen. Zonder het risico van een langetermijnverbintenis met een risicovolle motor te lopen, gezien de snel veranderende wetgeving en belastingen.

Let wel: het toegestane aantal gereden kilometers per jaar staat vast in het contract. Overschrijdt u dit, dan betaalt u een flinke toeslag. U moet het voertuig ook in goede staat terugbrengen, zoniet kunnen de kosten aanzienlijk zijn, net als bij vroegtijdige beëindiging van het contract.

 

Overweegt u binnenkort van auto te veranderen?

Er bestaan financieringsoplossingen voor milieubewuste voertuigen.