De bank voor een wereld in verandering
4 min

Blijf Actief-concept doet digitaal voort

Jean-Paul Lefebvre van Blijf Actief startte tijdens de coronacrisis een digitale service die hulp biedt aan ouderen.

Na een ervaring als mantelzorger van zijn vrouw, die MS heeft, startte Jean-Paul Lefebvre met ‘Blijf Actief’. Via dit concept begeleidt hij woningaanpassingen voor ouderen of mensen met een beperking. Tijdens de lockdown stond dat stil, maar Jean-Paul startte een aansluitende digitale service. Nu helpt hij ouderen en hun familie online contact te houden.

De storm Van de voortuin snoeien naar digitale coach

“Al voor de lockdown inging, moesten we Blijf Actief stilzetten. Onze ergotherapeuten gaan ter plaatse analyseren hoe een woning aangepast moet worden, maar de mutualiteiten verboden hun de baan nog op te gaan. Onze doelgroep was namelijk de risicogroep.

We hielpen wel vaker met zaken zoals vragen over pensioen of subsidies, maar ook met problemen met de printer of het snoeien van de voortuin. Voor de meeste problemen bestaan er ontzettend veel oplossingen, maar je moet ze wel kennen. Daaruit is de digitale service ‘Blijf Actief Coach’ ontstaan.

Ouderen, of hun kinderen, kunnen een abonnement nemen en daarbinnen helpen wij met alle mogelijke vragen. Onze beste formule momenteel is die met de tablet: die maken we helemaal gebruiksklaar. Zelfs de internetverbinding werkt bij ontvangst. De kinderen kunnen vanop afstand de rest instellen. Zo videobellen ouderen met hun kinderen via één druk op de knop.”

De (reddings)boei Proactief met de bank sparren

“Ik heb al snel proactief naar mijn contactpersoon bij de bank gebeld. Logisch met een naam als ‘Blijf Actief’, hé? Mijn contactpersoon Lode toonde zich meteen begripvol over mijn situatie. De woningaanpassingen gingen niet meer door, maar leveranciers van bijvoorbeeld liftkokers of inloopdouches bleven wel leveren. Dat gaf uiteraard cashflowproblemen.

Daarom ben ik een Straigh Loan (lening met kortetermijnrente) aangegaan. Ik kreeg ook een uitstel van de lopende financieringen. Ik moet zeggen: Lode heeft zich in alles heel flexibel opgesteld, dat was echt fijn.

Ook voor het nieuwe digitale luik van Blijf Actief is BNP Paribas Fortis een partner. Via Blijf Actief Coach zijn wij een soort wegwijzer. Bij vragen over iets als successie verkrijgen wij de antwoorden via een expert van de bank.”

Onze bank had meteen begrip voor mijn situatie.

De horizon Blijf Actief Coach wordt een vaste waarde

“Uiteraard gaan we verder met Blijf Actief Coach, ook nu de woningaanpassingen weer mondjesmaat opstarten. Vooral de tablet is booming. Ik heb het zelf kunnen ervaren: mijn moeder was testpersoon.

Bij haar zijn we eenvoudig gestart. Met één druk op de knop kon ze mij videobellen. Inmiddels hebben we het uitgebreid: elke dag wordt via de tablet gevraagd hoe ze zich voelt. Ze antwoordt met een emoji. Fantastisch, toch? We denken ook na om spelletjes toe te voegen die grootouders met hun kleinkinderen kunnen spelen.

We horen vaak: ‘Och, wisten we maar eerder van jullie bestaan af.’ Maar ja, we hebben geen reclamebudget. Onze klanten zijn vaak ‘de kinderen van’, die zelf niet weten waar ze terecht moeten voor hulp. Ons doel met Blijf Actief Coach is de mensen bij te staan bij alle nodige bezorgdheden. We willen hen de bomen door het bos weer laten zien.”

De ervaring Even rust nemen, en dan supersnel handelen

“De plannen lagen al op de plank, maar nu hebben we het in recordtempo uitgebouwd. Ik ben trots op wat we in zo’n korte tijd hebben kunnen kortsluiten. Ook op vlak van samenwerking met de internetproviders, die de internetverbinding gebruiksklaar maken.

Als ik een tip mag geven voor zo’n crisis: zet even je zorgen opzij. Ga rustig in de zon zitten, en neem afstand van wat je aan het doen bent. Dikwijls komt er dan wel een andere insteek naar boven.

En luister naar je klanten, dan kom je vaak op creatieve oplossingen. De Blijf Actief Coach komt vanuit hun vragen. En probeer wat vooruit te denken, start iets digitaals op in het geval van een tweede lockdown. Dat denk ik. Maar ja, wie ben ik?”

Bekijk alle diensten op